Планиране на ежедневни дейности: съвети за хора с Паркинсон

tape-403593_960_720

Планиране на ежедневни дейности: съвети за хора с Паркинсон

Паркинсоновата болест може да засегне много аспекти от ежедневието Ви. Предлагаме Ви поредица от съвети, с които, чрез малки промени, всекидневните дейности ще станат по-малко стресиращи и притеснителни.

Започваме с някои общи съвети, свързани със заболяването.

  • Планирайте периоди на почивка. Погрижете се да си осигурите най-малко една почивка през деня. Ако краката и глезените Ви са подути, повдигнете ги нависоко, докато седите или отмаряте. Избягвайте да работите през целия ден. Правете паузи между различните дейности, свързани с отдих и развлечение.
  • Пестете енергията си. Колкото повече пестите енергията си, толкова повече ще имате от нея за справяне с различните задължения през деня. Понякога може да се наложи да се откажете от някои дейности, които Ви затрудняват, най-вече свързани с къщната работа.

Съвети как да съхраните енергията си

  • Опростявайте задачите и си поставяйте реалистични цели. Не мислете, че е задължително да вършите нещата по същия начин, по който сте ги вършили досега.
  • Планирайте дейностите в ежедневния си режим (рутинни домакински задължения, физически упражнения и занимания за развлечение и отдих) предварително. Подредете ги така през деня, че между тях да оставите паузи и достатъчно време за почивка. Не се опитвайте да свършите всичко в един ден. Заемете се с нещата, които изискват повече енергия, когато сте в най-добра кондиция.
  • Ако е необходимо, почивайте преди и след извършване на всяка конкретна задача.
  • Ако се уморите по време на работа, спрете и си починете. Може да се наложи да довършите започнатото в друг ден или когато не се чувствате толкова изтощени.
  • Не планирайте задачи непосредствено след хранене. Почивайте по 20-30 минути след всяко похапване.
  • Ако усещате, че не се справяте, потърсете помощ. Разпределете задачите сред роднини и приятели.
  • Наспивайте се добре през нощта. Поставяйте главата по-високо от останалата част на тялото по време на сън. Внимавайте да не прекалите със следобедната дрямка, защото това може да попречи на съня през нощта.
  • Ако лекарят Ви разреши, може да тренирате физическата си издръжливост като изкачвате стълби. Спрете и си починете, ако се уморите по пътя нагоре. Подредете отделните задачи така, че да не трябва да се изкачвате и да слизате по стълби многократно през деня.
  • Избягвайте твърде натоварващи физически дейности. Не бутайте, дърпайте и не повдигайте тежки предмети (повече от 5 кг) – действия, които изискват да се напрягате.

В следващата статия очаквайте: Помощ при обличане

Източник: https://www.webmd.com/parkinsons-disease/guide/parkinsons-daily-activities#1

Свързани новини