Поддържане на нормално тегло при Паркинсон

weight-loss-2036969_640

Продължаваме с темата за храненето, която е изключително важна за контролиране симптомите на паркинсоновата болест. В предишната статия Ви представихме различните групи от хранителната верига и как да ги комбинирате, така че да осигурите на Вашия близък с Паркинсон здравословна и разнообразна диета. Днес ще Ви дадем няколко съвета как да поддържате в норма теглото на човека, за когото се грижите.

За всеки е важно да поддържа оптимално телесно тегло. Както излишните килограми, така и по-ниското от нормата тегло (което по-често се среща сред паркинсониците) може да се отрази на здравето.

При хората с Паркинсон, загубата на килограми може да се дължи на множеството допълнителни неволеви движения, които са характерни за болестта. Такива са треморът и дискинезията (често повтарящи се неконтролирани и необичайни движения на тялото), като и за двете се изразходва много енергия. Ако Вашият близък има тези симптоми, може да е необходимо да увеличите калорийния му прием, за да се избегне прекомерно отслабване.
Причината за поднорменото тегло може да е и в някои от немоторните симптоми на болестта. Един от тях е загубата на обоняние, което може да повлияе на вкуса и апетита.

Теглото на Вашия близък е под нормата – какво да направите?

Предлагаме Ви няколко съвета как да се справите с този проблем. Важно е да знаете, че преди да предприемете промяна в хранителния режим, е добре да се консултирате с диетолог, който ще ви даде най-точните напътствия.

  • Старайте се да осигурявате на Вашия близък по три основни хранения дневно с две или три закуски между тях. Важно той да се храни на всеки два до три часа през деня или поне, между храненията, да изпива по един млечен шейк или смути.
  • Пълномасленото пастьоризирано прясно мляко е отлична напитка и може да се използва и при готвене. За да го направите още по-хранително, добавете три до четири супени лъжици мляко на прах на всеки 500 милилитра. Добре е болният да консумира от него поне по половин литър на ден.

Внимание! Имайте предвид, че колкото и да е полезно за възстановяването на нормалното тегло, прясното мляко сгъстява слюнката.

Ето и един трик – добавяйте „екстри“ като сметана, масло или захар/мед към сосовете, картофеното пюре, зеленчуковите пюрета, десертите, овесената каша, кафето и т.н. Те не само ще направят храната по-калорична, но и по-вкусна!

Какво да направите, ако теглото е над нормата?

Макар и рядко, случва се теглото на паркинсониците да е над нормата. Ето няколко съвети как разумно да намалите калориите, без да застрашите здравето на Вашия близък:

  • Не му давайте пържени храни – използвайте други методи за топлинна обработка на храната като гриловане, печене на фурна, готвене на пара, варене.
  • Тортите, кексовете, бисквитите и печивата са с високо съдържание на захар и мазнини. Не му позволявайте да консумира такива храни повече от 1-2 пъти седмично.
  • Бонбоните и шоколадът също съдържат много калории. Внимавайте дали човекът, за когото се грижите, не похапва от тях между храненията. Неконтролираният апетит за сладки неща е сред немоторните симптоми на паркинсоновата болест!
  • Избягвайте силно подсладените напитки като Кока-кола, плодови сиропи и т.н. Вместо тях, болният може да консумира натурални сокове без захар (това обикновено е означено на етикетите им).

Независимо от това дали Вашият близък е с нормално или наднормено тегло, важно е да му осигурите поне три питателни и здравословни хранения дневно. Ако се страхувате, че редукцията на калориите може да е за сметка на качеството на храната, която приема, поговорете с неговия личен лекар или невролог, или поискайте да Ви насочат към диетолог.
В следващата статия очаквайте съвети за справяне със запека при Паркинсон.

Свързани новини