За болногледачи: как да се справим със стреса

How to Manage Stress as a Parkinson_BG_ED

Когато се грижите за друг човек, първото нещо, което трябва да направите, е да се погрижите за себе си.  Животът на болногледача често прилича на безкраен списък със задачи за вършене, за които никога няма достатъчно време. Понякога денят сякаш „отлита“ за 10 минути, а друг път се „точи“ две седмици.

Ако се грижите за Ваш близък с Паркинсон, колкото повече прогресира неговото състояние, толкова повече отговорностите Ви ще се увеличават. И нещата ще стават по-сложни. Вашият близък може да се нуждае от подкрепа и наблюдение, докато се бори със своите потребности, желания и неуспехи.

Стресът, който изпитвате, вероятно е разностранен. Той е и физически, и емоционален. Често е зареден с тревоги, свързани с финансови въпроси, както и объркване, когато симптомите се появят, после отслабнат, а след това се появят отново. Сред източниците на хроничен стрес при болногледача са:

  • Предизвикателството да се опитваш да поддържаш във възможно най-голяма степен независимостта на човека с Паркинсон;
  • Поддържане на неговата безопасност, комфорт и качество на живот с течение на времето.

Знаете ли как да се грижите за себе си в началото на своя път като болногледач на човек с Паркинсон?

Най-напред нека се спрем на четирите основни принципа за овладяване на стреса при болногледачите:

  1. Разберете, че стресът, свързан с обгрижването на болен, е разнообразен и динамичен.
  2. Направете грижата за себе си и справянето със стреса свой ежедневен приоритет.
  3. Приемете, че ще имате нужда от помощ.
  4. Сформирайте „помощен екип“, съставен от роднини и приятели, на който да можете да разчитате при нужда.

Управлявайте стреса, свързан с обгрижването на болен от Паркинсон, с ежедневен „план за действие“

Имате 30 свободни минути на ден? Имате само 5 минути? Нямате никакво време? Независимо от това с колко време разполагате, ето един списък с бързи и лесни съвети за овладяване на стреса, които да Ви вдъхновят:

  1. Всеки ден отделяйте време за физически упражнения или активност.
  2. Разходете се някъде, където можете да чуете звуци от природата.
  3. Прекарайте време с хора, които Ви карат да се чувствате добре.
  4. Дръжте настрана хората, които не Ви подкрепят.
  5. „Излезте“ от главата си и „влезте“ в тялото си.
  6. Вземете си топла вана.
  7. Участвайте в спортни занимания заедно с приятели.
  8. Усмихвайте се без причина.
  9. Открийте тихо и спокойно място навън, където се чувствате сигурни и спокойни.

Източник: http://www.parkinson.org

Свързани новини