Кои са най- подходящите спортове за хора с болест на Паркинсон?

sportparkinson

Физическата активност е изключително важна при пациентите с болест на Паркинсон и въпреки многото изследвания в областта, учените все още не са единодушни кой е най-подходящия спорт при това състояние. Въпреки това, физиотерапевтите препоръчват няколко възможни опции в зависимост от най-често срещаните симптоми при всеки отделен случай.

Най-общо принципите са следните:

  • Аеробни упражнение за пълноценна сърдечна дейност
  • Упражнения за мускулна сила
  • Упражнения за разтягане за запазване на подвижността на ставите
  • Упражнения за баланс
  • Комбинирани упражнения, подобряващи координацията на движенията

Аеробни упражнения:

  1. Колоездене – има особена полза за пациентите, които имат епизоди на т. нар. „замръзване”. Удобната седяща позиция при каране на велоергометър помага за предотвратяване на тези епизоди. Също така намалява треперенето, подобрява се бързината на движенията, на ходенето и способността за извършване на сложни движения.
  1. Танци – много популярна опция, която може да се осъществява самостоятелно или с партньор. Освен ползите за социалните контакти и поддържането на добро настроение, редица изследвания се спират на повлияването на симптомите на болестта. Сред тях са подобрението на ходенето, баланса и дори паметта.
  1. Ходене – въпреки че тичането е най-популярното аеробно упражнение, се смята, че ходенето също е от полза за сърдечно- съдовата система. Според проучванията, една разновидност на спортното ходене- скандинавското ходене, е свързана с подобрена двигателна дейност и качество на живот.

Упражнения за сила и гъвкавост

  1. Тай чи и йога – този вид спорт, свързан с т. нар. „упражнения за тялото и ума” , с помощта на опитен треньор могат да подобрят мускулната сила, баланса, гъвкавостта и стабилността на стойката. Друга особеност, е че подобряват съзнателния контрол на движенията, а комплексния похват подобрява както физическото, така и умственото здраве. Според проучванията, при страдащите от болест на Паркинсон, които тренират тай чи за 6 месеца има по-малък риск от падане, развитие на депресия и влошено качество на живот.
  1. Пилатес – този спорт комбинира ненатоварващи упражнения и разтягане, чиято цел е развиване на мускулатурата на гръдния кош. Специално при хора с болест на Паркинсон е необходимо да се практикува внимателно, със специално оборудване. Първите ефекти се забелязват след 5 седмици при тричасови упражнения за седмица. Подобрява се мускулната сила, координацията при ходене и общото настроение.
  1. Тренировки с тежести – директната полза е свързана с поддържането на устойчива поза и походка. Важно обаче е внимателното използване на тежестите и уредите за съпротивление, за да се предотвратят травми. Особено полезни са упражненията, развиващи силата в долния крайник, тъй като подобряват походката и запазват гъвкавостта на колянната става.

Има ли специфични режими за тренировка за хора с болест на Паркинсон?

Съществуват редица такива програми, които се изпълняват с помощта на квалифициран физиотерапевт. Особено интересен похват е кондуктивното обучение, използвано при хора с неврологични състояния като болестта на Паркинсон, при което се цели подобрение на движенията, речта и умствените възможности.

Възможностите са разнообразни, но най-важното за всеки човек с Паркинсон е да намери тази форма на физическа активност, която му доставя най-голямо удоволствие и комфорт.

 

Свързани новини